Piotr Bein's blog = blog Piotra Beina

19/12/2014

Mosty, estakady i mury — do modeli kolejki ogrodowej

Filed under: Uncategorized — grypa666 @ 22:30

Część zbioru o budowie RRRailways… część tematowa ilustracji do modeli przytorowych kolejki ogrodowej

Mosty, estakady i pół-estakady murowane — klasyka od dawnych czasów

Most łukowy Arkadiko w Grecji, jeden z najstarszych tego typu w świecie, XIII w.p.n.e.

Piękno i rytm kamiennych bloków, urok masy konstrukcji🙂 choć zdarzają się eleganckie wyjątki tak lekkie z wyglądu, jak konstrukcje betonowe: Lewin Kłodzki, poniemiecki wiadukt kolejowy z pocz. XX w., 27 m wys. i 120 m dłg.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/17/4b/0c/174b0c8f1f3ddf80c626912b11479448.jpg Zmasowanie średniowieczne nie razi: kamień, kilka poziomów funkcyjnych, głęboka tekstura i gzymsy, duże łuki, wybrzuszenie mostu drogowegohttps://i2.wp.com/www.jamielochhead.co.uk/jpegs/Trains/Tunnel14.jpg …porównaj z brytyjskim/niemieckim murem i łukiem w cegle: raczej nudne… https://i0.wp.com/mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/4333122.jpg

B. przepust kolejowy pod nasypem drogi lub kolei. Inspiracja do wjazdu poziomego do  kopalni itp.

http://abanico-reisen.de/sites/default/files/imagecache/reisebilder_full/DSC_0114(1)%20GS%20bearb..jpg Odwaga wykonawcy mostu kamiennego o sporej rozpiętości względem wysokości (niepełny pół-okrąg lub płaski owal)

https://i1.wp.com/www.mountainhostel.com/images/adgr/bruno/Bild%201%20klein.jpgTak pokonasz sporą różnicę wysokości na małym terenie (skala 1:25, z fotki na oko 20 – 30 m2, wys. ok. 2 m). Jak idealnie wypionować podpory? Czy jest przechyłka torów i pokładu. Zakręcające łuki pionowe trudno wykonać i bez przechyłki; można złożyć z prostych łuków,  styki wyjdą załamane. Najłatwiej jest w trakcie budowy dopasowywać w 3 wymiarach do krzywizny i spadku torów.  Tą ostatnią metodą realizuję torowiska, ale na gruncie a nie estakadzie, w łatwiejszym terenie i po mniej zawrotnych zawijasach… Chociaż korci mnie🙂 jeśli dożyję do setki. Dwa pełne okręgi można rozbić na pojedyncze.  Pomysł na przyszłość na Górne Ogrody?

https://i0.wp.com/i267.photobucket.com/albums/ii312/twk1986/08.jpg Most czy akwedukt? A może oba obok siebie? W płd. Francji przejeżdżałem mostami drogowo-akweduktowymi z dawnych czasów. Nęcąca propozycja w ogrodzie, gdzie jest już przy kolejce projekt hydrotechniczny, jeziora, rzeka… wszystko z prawdziwą wodą. No i odpadnie szukanie pęknięcia pod kilometrami zagrzebanych rur systemu zraszania: nawadnianie z akweduktu :))) Tylko że akwedukt ma spadek bliski zera, a kolej w takim terenie biegnie u mnie po spadku 3%. Wykonanie w piance styropianowej, dobrze zakotwionej rzecz jasna…

https://i1.wp.com/www.kendalmrc.org/Layouts%20Scorbiton/Images/IMG_4034%20edited.jpg Zmasowanie z czasów ery przemysowej i dominacji nad Matką Naturą. Nie dla mnie, tylko dla  dla modelarzy wewnętrznych, gdzie cenny jest każdy cal kwadratowy🙂 Równie zatłoczony krajobraz często malują na przyległej ścianie,tu taj jw]eszcze wniewykorzsyanej (cień fabryki). Modelarz ogrodowy ma do dyspozycji trakty ziemii :))) i naturalne tło, które może zatłaczać do woli … no, do granic pozwolenia od żony :)))

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d1/Minneapolis_Old_Stone_Arch_Bridge_Curve.jpg Piękno i harmonia form, barw i tekstur. Ciekawy, niełatwy w wykonaniu model układu miejskiego na krzywych w falistym terenie.

https://i1.wp.com/www.mnhs.org/places/safhb/images/things_stoneArchBridge.jpg Zanim przyszły mosty stalowe, strunobetonowe i harfowe… które elegantsze?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/2e/70/27/2e70274c9793b2d775de1f2ded92089d.jpg Mur łukowy na sucho; dałby się zbudować w skali… Chciałbym mieć choć jeden na planie, szukam płaskich kamyczków w dużych ilościach. Dla ochrony przed zwierzętami, padającymi gałęziami, stąpnięciem czy radością dzieci🙂 skleiłbym w sposób niewidoczny (klej PL600). Jeden czarujący 5-latek rozwalił mi co tylko było luźne na planie :))

Znalezione obrazy dla zapytania stone arch retaining wall pic Mur oporowy z pilastrami; prosty i łatwy w wykonaniu; na krzywych — z odcinków dostawianych pod kątem

 https://i0.wp.com/www.lostrailwayswestyorkshire.co.uk/images/donations/Andrew%20Stopford/Dewsbury/Jack%20Lane%202.jpg https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/f1/8f/a5/f18fa5049a4ac7721bfd5f7c5eefc5bc.jpgKombinacje stylów murów oporowych (przy głębszych niszach mamy pół-estakadę). Model po prawej z modułów-gotowców, łączonych/przycinanych przez modelarza na pilarach

https://i1.wp.com/s0.geograph.org.uk/photos/33/47/334783_f297aac2.jpg Koncepcja mojej pół-estakady nad wioską rybacką; przyjemne proporcje, jaśniejszy materiał w ścianie oporowej w niszach; zamiast cegły (może tylko nad-murek ceglany), będzie “kamień” (rzeźbiona płyta piankowa) w melanżu bloków, wielokątątów i cyklopów (patrz poniżej).

https://img.buzzfeed.com/buzzfeed-static/static/2016-02/18/11/enhanced/webdr04/enhanced-mid-7434-1455812756-9.png

Rewitalizacja: lokale w niszach i targ przed nimi. U mnie targ będzie pod niszami, a lokale w podstawie stacji.

Architektura łuków zagubiona w kakofonii komercji:

https://i0.wp.com/l7.alamy.com/zooms/b18caa4f1b9d45b6a6232e3506454159/business-premise-under-brixton-railway-arches-threatened-with-eviction-ejdakf.jpg

  Przeróbka z elektryfikacją koleji: poszerzenie  estakady pomostem stalowym. Pomysł na wąski odcinek estakady na zakręcie torów nad wioską.

Mury — estakad, mostów, budynków, płotów i kominów 

Od lewej: mur blokowy, wielokątny i cyklopowy (ściśle dopasowane wielokąty). Zauważ dowolność deseniu i dopełniania mniejszymi i cieńszymi kamieniami. W piance  — spoko, wyjdziesz z każdej pomyłki, czyniąc rzeźbę o tyle ciekawszą!

“Ławka czarownic” z francuskiej wyspy Bailliage de Jersey w Kanale La Manche. Niegdyś dachy pokrywano tam trzciną. Dla jej ochrony wbudowywano w komin daszki kamienne, by woda  nieściekała  z komina na skraj szczytu dachu. Z wymianą grubej warstwy trzciny na dachówkę ceramiczną i łupek w XVIII w., daszki wyglądają jak półki. Wierzono jeszcze w XX w., że to ławka dla odpoczynku czarownic (gdzie wieszak na miotłę? :)) W nowych domach wstawia się identyczne półki, kto wie, czy z zabobonu.

Półki kamienne można wstawić do murów na rośliny ozdobne, odstawianie czy ekspozycje rzeczy… W piance wyciąć szerszą szparę, wkleić obrobiony kawałek pianki  lub wstawić prawdziwy płaski kamień.

Rzeźbienie w styropianie murów z cegieł, bloków cementowych, kamieni…

…jest proste i wdzięczne. Jeśli pomylisz się ze spoiną, jak mason😉 wstawiasz mniejsze kamienie lub zostawiasz dziurę niby niepełnego czy wypadłego elementu. Znajduję rzeźbienie murów uspokajającym i twórczym. W estakadzie łukowej z pianki stryropianu pomieszałem typy murów kamiennych w jednym ciągu:  mur blokowy (kamienne “cegły”) na końcu estakady, w narożach podpór łuków i w niszach; na większości powierzchni pozostałej mur cyklopowy (najmniej rzeźbienia, a w realce nabradziej pracichłonny), reszta — mur wielokątny.

20mm Scale Stone Bridge made from foamcore

Mostek “kamienny” i mur blokowy z pianki. Jak rzeźbić mur w piance i jak go malować.

Choć proces wydaje się skomplikowany, na żadnym z etapów nie ma błędu, którego nie dałoby się łatwo skorygować. Moja technika rzeźbienia:

  • tępym ołówkiem wgniatam “spoiny”, robiąc dziury gdzie pasują (rogi kamienia, część długiego kamienia…)
  • ostrym nożykiem nacinam spoiny (wszystkie lub częściowo)
  • pogłębiam naciętą spoinę ołówkiem
  • nożykiem wycinam ubytki i obłamany kamień
  • na koniec wyciskam drobniejszą teksturę kamieniem z nierówną powierzchnią, szczotką drucianą z przyciętymi włosem, zgrubnym papierem ściernym i/lub korą sosny…

Malowanie jest równie proste:

  • farba podkładowa (używam szarej)
  • farba czarna w dziurach i szparach (prościej: jeśli masz dużo czarnej, użyj na cały podkład)
  • farba zasadnicza kamienia czy cegły
  • farba szara na całą powierzchnię, ścieram wilgotną szmatką, zostaje w spoinach
  • odcienie farby zasadniczej na wybrane kamienie czy cegły, technika suchego pędzla.

Tak samo można wykonać “bruk” ze stryropianu, ale  stąpnięcie nań w ogrodzie wygniecie trwałe zagłębienie.

Widoczne spoiny między sklejonymi kawałkami pianki usuwam tak:

  • rysując kamienie, idę przez spoinę,,jakby jej nie było
  • przed malowaniem nacinam zarys kamieni pokrywającyh spoinę, wydłubuję 3-5 mm pianki
  • wykrawam z pianki kamienie do wypełnienia wycięć i wpasowuję  do wydłubanego miejsca
  • wklejam na silikon, uważając, by nierozmazać silikonu (nie przyjmie farby)
  • ewentualne zasmarowania silikonem można wyciąć z powierzchi, dodając tekstury :)))

Mosty kratowe — post-murowa era myśli technicznej

Hunterline Products was there with their stunning bridgework in all scales.Wzorowany na prawdziwym, most kolejowy drewniany, USA. Ok. 30 m beleczek, nie licząc podtorzą ani podpór mostu! W USA, mosty te przetrwały do l. 1980-ych. Konstrukcja — wydajna materiałowo kratownica Howe’a: drewno (ściskanie), wieszaki stalowe (rozciąganie), pasy z belek drewnianych łączonych odlewami stalowymi, które podtrzymują i mocują wieszaki. Na pasie dolnym opierają się poprzeczki, na których spoczywają belki pod podkładami szyn.

Truss bridge for a single track railway, converted to pedestrian use and pipeline support

Kratownica Howe’a — prostota wykonania i wyglądu.

Zastosowanie Howe’a w stali.

 

 

 

Most stojakowy: system kozłów usztywnionych zastrzałami w 2 płaszczyznach. Występy na górze są na pojemniki z piaskiem (kolej na spadku w górach) i schronienie przed najeżdżajacym pociągiem (mosty długie).

  • Znane mi są tylko drewniane, z bali okrągłych lub/i grubej kantówki (zwykle używana z balami jako stężenia skośne i poziome, łatwo zamocować do bali). W Polsce znane jako podpory molo nad Bałtykiem. Stosowane w Am.Płn. (kiedyś mnóstwo drzew na budulec) ponad terenem płaskim, przez doliny i wąwozy (ilustracja powyżej).
  • Popularna opcja u modelarzy 1:25, jako że wymiar w sprzedaży kantówki  i drążka 1/2 do 3/4 cala i odpowiada w skali wymiarom prawdziwym. Kupuję z dużym upustem połamane i pokrzywione listwy cedrowe 3/4 cala — i tak będą cięte, odcinki z sękami wycinane na inny materiał budowlany. Listwy rozpiłowuję na pół piłą stołową i mam cieńszą kantówkę. Beleczki drewniane mocowane śrubami, drutem miedzianym lub klejem PL.
  • Konstrukcja niezwykle sztywna, ale drewno (nawet cedr) z czasem rozkłada się. Toteż modelarze stosują: bejcę, kreozot, rozcieńczoną smołe, albo nasączają model olejem co rok. Materiały te znieczyszczają ogród i wody obmywające most. Dlatego zrezygnowałem z tej idei wzdłuż Jez. Wróżek, gdzie wyglądałby fajnie. Zastosuję w krótszych mostach — jak zgniją, to łatwo zrobić nowe.
  • Drugim minusem jest oparcie na dnie rzeki czy jeziora, wyścielonych membraną gumową  — ryzyko przebicia. Rozwiązanie: pod membraną ułożyć gładką płytę wodoodporną i na niej opierać most, opatrzony na wszelki wypadek “podeszwami” gumowymi.

Mosty stojakowe, odbudowane i rewitalizowane na ścieżki rowerowe,  Kettle Valley Railway (KVR, 1916-1964), cudzie techniki kolejowej (a co tu nie jest, w terenie górskim?) w Kolumbii Brytyjskiej. Przejechaliśmy z synem cały szlak KVR rowerami (parę dni i parę stref klimatycznych). Miejscami leżał stary tor, rower trza było prowadzić. Fotki mostów stojakowych ze szlaku KVR:

https://i1.wp.com/www.idabellakeresort.com/css/images/kvr1.JPG

https://i2.wp.com/www.myra-trestles.com/wp-content/uploads/2013/10/Trestle3_1_2013-10-08.jpg Rekonstrukcja zniszczonego wiekiem mostu KVR. Stojaki w postaci wież kratowych, stężonych między sobą.

Kelowna - Kettle Valley Railway 03

Niektóre mosty KVR są stalowe dźwigarowe, oparte  na stalowych stojakach wieżowych,  na krzywiznie i spadku przez trudny teren

Mosty kryte — most drewniany bez pokrycia wytrwa tylko 10 – 15 lat

Trudno uwierzyć, ale to model! Panorama karajobrazu zalesionych wzgórz namalowana na przyległej ścianie… W kolejce ogrodowej, dobre użycie kratownicy drewnianej, zabezpieczonej przed opadami. Przeciw wilgoci na styku z gruntem, można zastosować dowolnie rzeźbioną piankę, kamień cięty lub bloczki betonowe/cegły z izolacją, bądź przyklajstrować do podłoża kitem silikonowym, by niedopuścić wilgoci pod drewno.

Tenże model wolnostojący. Otwarta u góry ściana i wywietrznik — na dym parowozu?

Fisher Railroad (Chubb, Chub) Covered Bridge, Vermont Prototyp modelu, stan Vermont, USA; jaśniejsze deski po remoncie

Fisher Railroad (Chubb, Chub) Covered Bridge, Vermont Konstrukcja: podwójna kratownica Towna, tj. 2 warstwy dech na krzyż. Stosunkowo łatwo skleić warstwami z pomocą PL?

Most kryty konstrukcji Howe’a, stan Oregon, USA. Dolne odeskowanie zniszczone z wiekiem? Most odbudowano tuż przed grożącym zawaleniem, odeskowując do dołu.

Most kryty z chodnikiem…

Mosty harfowe – beton i struny stalowe

Rozwiązanie stosowane obecnie w długich mostach. Podobne dwa harfowe mosty podpierają torowiska kolejki miejskiej przez rz. Fraser w Vancouver, a trzeci — autostradę. Takie konstrukcje można budować z pianki klejonej silikonem lub PL. Filigrany łatwo wbić w piankę, np. pomost konserwacyjny widoczny powyżej. Struny mostu można wykonać ze szprych rowerowych, pręcików do robót na drutach lub linki stalowej… umocowanych w pokładzie wg szablonu. Długie mosty i duże rozpiętości przęseł nie mają na razie zastosowania u mnie.

Zygzakowe: most rekreacyjny i kładka przez moczary

A Zig-zag bridgeat the National Palace Museum in Taipei

Moje modele

Mosty drewniane

  • Kratownica Howe’a… kupiłem model pięknej roboty modelarza — za 100 C$ :))) Kwalitetny most plastykowy podobnej dłg. kosztuje ok. 300 C$, dźwigarowy odlany w stali — kilkaset dolców (mamy ich nieco w W. Vancouverze, niegdyś odlewał je tu modelarz na sprzedaż). Model wymaga drobnych przeróbek (żeliwne lub stalowe uchwyty wieszaków w miejsce drewnianych) i zabezpieczenia na warunki zewn. (płyn konserwujący drewno, na to parę warstw bejcy. Nie wiem, jakiego kleju użyto, więc główne połączenia wzmocnię pręcikami mosiężnymi lub stalowymi. gdy spoiny zaczną puszczać.

Ale to nie największe felery, mogę z nimi żyć; z modelarskiej maniery, podtorze to drabinka belek poprzecznych obrzeżona krawężnikien z takichże belek. Krawężników nie ma na torowiskach przez most, co najwyżej na mostach drogowych  W moim modelu należałoby zdjąć tę drabinkę (klej trzyma fest) i oprzeć tor z podkładami plastykowymi bezpośrednio na podłużnych belkach poniżej. Opcja: zamiast plastyku dać podkłady drewniane, przybite  spacjalnymi gwoździkami modelarskimi z niesymetryczną główką. Za tydzień pomagam Henry’emu na kiermaszu modelarskim w Vancouver, zapytam go o gwoździki🙂

Most wpasowałbym w dojazd do portu, ale potrzebuję tam także równoległej jezdni drogowej w trudnym eko-terenie :)) Sprzedawca sugerował dobudować górny poziom drogowy; poza problemem z krótkim dojazdem do mostu (za duży spadek na pokonanie wys. do poziomu górnego), takich mostów nie budowano na ewentualność dodatkowego obciążenia drogą, więc pomysł odpada. W Nowym Sadzie (Serbia) widziałem ciekawy most kolejowo-drogowy: przestrzeń między szynami i poboxza wypełnione dla kół ogumionych, z każdego końca zjazd z torowiska na trasę drogi. Na czas przejazdu pociągu, dostęp drogowy zamknięty szlabanem i światłami — jak w Szwajcarii (fotka powyżej). Musiałbym tylko przesunąć jeden brzeg Czarnej (ująć od placu portowego, dokleić pasek gumy do membrany dna rzeki) na rozpiętość mostu. Łatwe w wykonaniu opcje dla kół ogumionych: (1)  ażurowa kratka  “galwanizowana”; (2) deskowanie — opcja w temacie materiału mojego mostu. Z jednej strony drewniana bariera bezpieczeństwa dla pojazdów ogumionych, z drugiej krawężnik i chodnik dla pieszych — też drewno.

Zjazd z mostu z powrotem na drogę — drewno lub “asfalt” (mata gumowa przycięta na zakręt drogi).

  • Podoba mi się kryty chodnik z otworami na światło, konstrukcja z dech “na krzyż”, i to, że otwory  pokazują strukturę. Wykonam most z otwartą górną częścia jednej ściany i wywietrznikiem, z krytym chodnikiem z drugiej strony. Pokrycie ścian deskami, a dachu — gontami.
  • Nie mając 30 mb. listew cedrowych tylko 2 beleczki, deskę półmetrową i paredziesąt sztuk kucharskich sztućców drewnianych, skleciłem most nad dojazd do Kompleksu Wesołe Żarcie (restauracje i wesołe miasteczko). Podobnie można zrobić most ze sztućców stołowych z metalu, których kupiłem wiązkę za grosze, spłaszczyłem krzywizny i przewierciłem otwory na wkręty.

Most stalowo-drewniany🙂

Miało być to zwieńczenie suwnicy do portu. Wyciąłem toto z boków skrzynki plastykowej, połączyłem poprzecznie na wkręty fragmentami z tejże skrzynki. Wygląda jak stalowy. Plastyk jednak wyboczył się wzdłużnie. Postanowiłem usztywnić go drewnem wewnątrz i użyć jako podstawę do wysokościowej ekspozycji ciężkiej lokomotywy w Muzeum Kolejnictwa. Kratownica ma pomost wewn. do oglądania konstrukcji mostu oraz podziwiania lokomotywy od dołu. Na górze otrzyma też pomost zewn. do zwiedzania lokomotywy i podziwiania widoku na Ogrody Górne, Kopalnie Magnum i skaliste szczyty w tle, a z drugiej strony — żyzną równinę rolniczą.

Szybki model mostu stalowego dźwigarowego

Rozebrałem 2 płytkie wagony towarowe. Uzyskane boki skrzyni ładunkowych przykręciłem do desek o tej samej dłg. …i mam 2 mosty dźwigarowe małej rozpętości w minimalnym czasie!

Betonowy most drogowy 1-przęsłowy

Mam pomysł i materiał, ale niewykonałem jeszcze. Znalazłem kawałek płyty plastykowej 2-ściankowej. Kolor szary, zaokrąglone krawędzie, nie potrzeba wykańczać. Odcinam zaokrąglone brzegi na dźwigary/bariery. Przykładam wzdłuż płyty mostu, wiercę otwory, by wypadły na kanały w płycie. Przeciągam przez otwory pręt mosiężny gwintowany, skręcam nakrętkami. Otwory w końcach barier zaklejam tablicami odblaskowymi.

Mosty stojakowe przez rzekę

Dla ochrony membrany gumowej na dnie rzeki podkładam pod gumę płytę wodoodporną (wg spadku 3% torowiska). Buduję kilka stojaków sklejając na PL odcinki listwy cedrowej o przekroju 19 mm. Na stężenia używam listwy rozpiłowanej na pół lub impregnowanych przekładek do tarcicy.  Opcja gumowe podeszwy na dolnych końcach stojaków. Opcja: stawiam pionowo na planie, zaznaczam miejsce wiercenia otworu na wkręt, gwoździk (rdzawe zacieki) lub kawałek drutu miedzianego przed klejeniem stężeń.

Mój 1-szy model stojakowca stanął przez rz. Czarną k. elektrowni szczytowo-przepompowej. Doświadczenie na następne stojakowce. Cztery identyczne stojaki: 3 kawałki listwy 19 mm, uchwycone 2 listwami, stężenia naklejone, bez dodatkowego złącza metalowgo. Na blacie warsztatu narysowałem 4 szablony, używając kształtki o ustalonym skosie pali bocznych. Pale nieco dłuższe — do precyzyjnego przycięcia po sklejeniu.

Stojak sklejony  PL do kamieni i drewna niewytrzymał zamoczenia,  poprawiłem na zwykły PL.

Po sklejeniu stojaki (4 szt.) postawiłem na dnie rzeki, markując poziom torów. Przycinałem górę i dół piłą taczową pod kątem 2 st. (ok. 3%) aż do skutku.

Mimo to model niepasował do dna; na płytce dennej pod gumą w czasie jej montażu nazbierał się piasek i kamyczyki. Zaznaczyłem miejsca niedopasowania i skrócilem nogi stojaka — pasuje jak ulał.

Zmierzyłem w terenie poprawne odstępy stojaków. Zachowując te odstępy, w warsztacie przykleiłem na wierzch dwie podłużne listwy 19 mm pod tory, a na pale zewn. podłużne zastrzały.

Pozostałą szerokość góry pokryłem chodnikami deskowymi: z barierą drewnianą po stronie publicznej, z krewąznikiem po stronie technicznej, zamkniętej na obu końcach. Stopień drewniany, przyklejony na końcu chodnika przylegając do zakrzywionego w planie przyczółka mostu, pokonuje różnicę poziomów.

Jaśniejsze kolorem cięcia elementów drewnianych podciemniam rozcieńczoną farbką, następnie całość tam, gdzie elementy wyglądają na zbyt nowe.

Model okazał się łatwy w montażu i instalacji na planie, po identyfikacji problemów i niedopasowań: uszkodzenia łatwo naprawić, a stopniowane wykonanie i 1-szy model na doświadczenie są pożądanym podejściem. Nasyępny model prostszy: bez chodników, dwa pale (tylko pod szynami), po nim szeroki most stojakowy  kolejowo-drogowy, podpiera trasę do portu.  Droga mogłaby mieć tam własny most, ale względy ekologiczne :)) mokradeł przy ujściu Czarnej wykluczyły beton —  naruszenie środowiska naturalnego podczas budowy podpór. Wstęp sprzętowi ciężkiemu na Czarną wzbroniony :))  Rozpiętość mostu zbyt duża na instalację na przyczółkach dźwigiem z brzegu  prefabrykowanych belek (stal, żelbet, strunobeton, beton sprężony kablami), a zbyt mała na  droższe metody konstrukcji bez naruszania dna.

Pale drewniane wymagać będą eko-impregnacji (a jest taka? :)) lub trza wbić pale strunowe plastykowe — mamy na plaży, podtrzymują zapory przeciw przenoszeniu materiału przez prąd i fale, bez oznak niszczenia przez ocean, podczas gdy wszystkie nowe pale drewniane uszkodził pierwszy sztorm.

Od tego czasu nabyłem piękną drewnianą kratownicę Howe’a i ta rozwiązuje problem: jezdnia drogowa na torowisku, mniejsza łączna szerokość — patrz wyżej.

Szybki model prostego mostu kamiennego lub kładki przez rzekę lub  tamę

Płytka z kamienia, oparta na kamiennych odwiertkach itp. kształtkach. Hardiplank pod membraną gumową dna rzeki.

Nadaje się do  odcinka trasy drogi przez rzekę, wąwóz lub nad zaporą. Bariery bezpieczeństwa z odwiertek śred. 25 mm z przyklejonym paskiem skoroszytowym, z pasków/bloczków kamienia, lub krawężnik/balustrada drewniana (jak na nabrzeżach).

Kamienna pół-estakada łukowa

Z pianki styropianowej rzecz jasna. Melanż stylów murowania (patrz powyżej), gdyż projekt wykorzystał młodych masonów w przyuczaniu do zawodu :))

Z prawdziwych kamyczków za dużo roboty i kosztów, nie ma gwarancji, że spoiwo przeżyje i wszystko nierozleci się na czynniki pierwsze po latach.

Nad-murek z cegły lub kamienia (pianka doklejona do estakady nad gzymsem). Gzyms z paska pianki lub prawdziwego kamienia kafelkowego, wpuszczonego w wyszlifowany rowek.

Ścianka oporowa w niszach — innego koloru niż fasada.

Na przewężeniu na zakręcie wstawiam zamiast nad-murku mój standartowy pomost stalowy, który przedłuża zakrzywiony peron.

Posadowienie na płycie hardiplank tuż nad poziomem jeziora, murek oporowy z prawdziwej cegły przeciw wywracaniu i podziemnym zwierzakom.

W niszach słynny rynek… mieszczuchy walą tam pociągiem w dni targowe; bilet zniżkowy, z uprzejmości RRRailways gwoli rozwoju regionalnego :))) rolnictwo Doliny Nirwana, rybołówstwo Jez. Wróżka, turystyka Świat Wróżek i Wesołe Żarcie oraz  prom Wróżka (Republika Autonomiczna Wróżek i RRRailways mają po 50% udziałów)…

W podobnym kamienno-łukowym stylu jest 1,5-piętrowa podstawa stacji z lokalami: warsztat napraw i dostawcy okrętowi…

Kładka zygzakowa z drewna — w ciągu pieszym na moczarach przy ujściu Czarnej?

Most dla pieszych

Z drugiej ręki gotowiec z aluminium (za 5 $!) od kolejki w mniejszej skali. Niepasuje na pcoąg,ale idealne wymoary dla pieszych :)) Do pokładu przyklejam, na silikon do rynien, pocięte wzdłuż, impregnowane przekładki do tarcicy — voila, most gotowy.

 

4 Comments

  1. […] Mosty — klasyczne kratownice drewniane i nowoczesne wiszące […]

    Pingback by Ilustracje do modeli przytorowych kolejki ogrodowej | Piotr Bein's blog = blog Piotra Beina — 20/12/2014 @ 01:26

  2. […] Mosty i estakady — murowane łukowe, kratowe drewniane i stalowe oraz  nowoczesne wiszące […]

    Pingback by Ilustracje do modeli przytorowych kolejki ogrodowej | Piotr Bein's blog = blog Piotra Beina — 27/07/2016 @ 10:24

  3. […] 1-szy kolejowy most drewniany stojakowy na Skrócie Towarowym — skończyłem i wpasowałem w trasę i dno rz. Czarnej. Opis wykonania. […]

    Pingback by Kolejka ogrodowa [uaktualnienia] | Piotr Bein's blog = blog Piotra Beina — 09/10/2016 @ 02:14

  4. […] Przeprosił, spytał czy może odkupić za wyższą cenę :))) – Drewniany most kratowy (kratownica Howe’a) własnej, pięknej i solidnej  roboty — wymaga  zakonserwowania do ogrodu i wymiany […]

    Pingback by Piotr Bein's blog = blog Piotra Beina — 30/10/2016 @ 17:29


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: