Piotr Bein's blog = blog Piotra Beina

19/12/2014

Kopalnie — do modeli kolejki ogrodowej

Filed under: Uncategorized — grypa666 @ 22:20

Część zbioru o budowie RRRailways… część tematowa ilustracji do modeli przytorowych kolejki ogrodowej

Kopalnie – odkrywkowe i podziemne

Kopalnie odkrywkowe

Modelarze nabywają gotowy model, sklejają ściany i dach, doklejają detale i malują całość. Czasem przerabiają gotowca. Przykład kopalni odkrywkowej na takim modelu:.

large_WP_20140825_004.jpg

Ogromna ciężarówka do kopalni odkrywkowych. Mam parę🙂

Kopalnie podziemne

Modelarz może pokaząć co najwyżej wjazd poziomy pod ziemię  i obiekty na powierzchni. Mój model kopalni podziemnej pokaże budynki zewnętrzne, wjazd poziomy z odcinkiem chodnika, tory kolejki górniczej, lokomotywką i parę wagoników, okablowanie, przewody wentylacyjne, lampy…

Nadszybie, po lewej pomost wyładunkowy (odpadów?), w środku platforma towarowa (dynamit w beczkach?) i pomost załadunkowy wagonów kolejowych

kopalniaInteresująca bryła. szyb pochyły. Detale jak okna zignorowano (porównaj z detalami na modelu domku). Materiał polistyren, zestaw do sklejenia i malowania. Wnętrze chodnika, obudowa drewniana:

 

Mój model

mine0

Do adaptacji wybrałem koncepcję po prawej. Zmieniłem nieco proporcje i konstrukcję, dodałem pomost drewniany z poręczami w jednym rogu, pomost stalowy z poręczami wzdłuż górnej części budynku, lej zsypowy urobku, urządzenia (wyloty wentylacyjne, sprzęt p-poż). Przez otwarte metalowe drzwi przesuwne, z drewnianego pomostu widać podłogę, barierkę bezpieczeństwa na brzegu części zsypowej budynku i  tablicę elektyczną/sterowną z czerwonym wyłącznikiem głównym.

Ściany z kawałków desek. Dolna część miała być kosciółkiem, ale niepasowała wyglądem do wieży dzwonniczej (podrowałem potem córce). Było to w czasie kontemplacji bydynku dla kopalni, z powyższą inspiracją. “Skróciłem” optycznie bydynek do 3 okien, dodałem podcienie (listwy cedrowe) zmieniając stężenia (nieadekwatne na fotce insipracyjnej, częsty błąd modelarski). Nadbudowałem piętro “maszynowe”, też z deseczek; krzywe dopasowanie na wkręty przykryło się dechami wykończeniowymi🙂

Okna dolne — czarny plastyk przykryty siatką metalową, górne — kawałek skrzynki plastykowej i pół-lustrzana folia plastykowa.

Pokrycie dachu — folia z tacy aluminiowej.

Pomosty — stal wsporcza z haków do firanek, wpuszczonych bez kleju w wywiercone dziurki w drewnie; pozostałe materiały i technika wykonania.

Po paru sezonach prób klimatycznych dorobiłem do niewykończonego tyłu wjazd wagoników do zsypu wewn. ładowni: wzmocnienie (optyczne) konstrukcji budynku (obniżenie progu od strony chodnika, belki pod tory wewn. ładowni, dodatkowe stężenia suwana brama metalowa zamykana na rygiel (żeby dzieci myszkując po godzinach pracy niepowpadały w lej :)), dodatkowe lampy,  czujnik masy urobku ładowanego na wagony kolejowe,

Na mostku sygnalizayjnym przy zjeździe do Magnum Mines i na konstrukcji ładowni:  czujniki wysokości ładunku i wagonów, sprzężone z blokadą szyn —  przeciw uszkodzeniu podcienia przez tabor ponad-gabarytowy i przeciw transportowi z nadmiarem ładunku na szlaku do portu (zagrożenie spadającymi kamieniami, zwłaszcza na estakadach przez wioskę rybacką Prom Wróżka, gdzie budynki stoją tuż przy estakadzie).

Wkomponowanie w ogrodzie wymaga:

  • decyzji, co się wydobywa w kopalni — od tego zależy kolor “rudy” (w wagonach i rozsypanej) oraz  pyłu
  • dopasowania do torowiska (wysokość i rzut),
  • wpasowania wjazdu pod ziemię do “skał” (głazów) urwiska,
  • ewentualnego tła “gór” skalistych,
  • wykonania widocznej części podziemia (obudowa wjazdu, chodnik, kable, rury, lampy, przewody wentylacyjne, tor dla kolejki górniczej),
  • wykonania platformy między budynkiem a stokiem; opcja: gabiony zamiast rusztu z belek  na fotce powyżej… zbudowałem jednak z bloczków granitowych, jak resztę oprawy torów na tym odcinku; naczęściskraju platformy, poza budynkiem, będzie zsyp boczny gruzu z wagoników kopalnianych na wagon kolejowy podstawiony poniżej,
  • wykonania podnośnika/windy towarowo-osobowej z poziomu torów na poziom ładowni i kolejki górniczej (kompletuję części na kilka dźwigów i podnośników w Imperium),
  • skoordynowania z sąsiednim terenem Muzeum Kolejnictwa.

Do kompleksu kopalni należą:

  • stacja  — wykonana: zaadoptowany wagon towarowy, dach zdejmowany do oglądania wykończonego wnętrza (poczekalnia, część z automatem na napoje i pożywienie, ubikacja)
  • wieża wodna — wykonanałem dwie kolejowe i kilka zwykłych, do wyboru do koloru
  • nieopodal, wjazd do starej kopalni (na poziomie torów kolejowych) i muzeum przy niej
  • bocznica kolejowa z rampą ładunkową i (opcja) zsypem odpadów skalnych z wyższego poziomu bocznicy kolejki górniczej
  • magazyn dynamitu ze stanowiskiem p-poż (wykonane)
  • Muzeum Kolejnictwa (wykonane od maja 2016, pozostaje zbudować pomosty i schody na wyniesiony  most-okaz z ciężką lokomotywą dizlowską Canadian Pacific)
  • schodki, ścieżki ze stacji do kopalni i muzeum.

mine1

Ładownia od strony pomostu obsługi, która wchodzi do sterowni odgrodona barierką od czeluści ładowni. Nadbudowa mieści pompownie powietrza dla chodników kopalni, stąd na obu szczytach budynku duże czarne wloty wentylacyjne (części tacek plastykowych na papiery biurowe).

pomostWejście dla obsługi. Barierka z siatki drucianej, wpuszczona w otworki w ścianie na klej PL, przymocowana u podstawy haczykami U z tegoż drutu, w puszczonymi w wywiercone dziurki. Poręcz drewniana (patyczek do mieszania kawy). Sprzęt p-poż: szpuleczka metalowa od maszyny do szycia, gumka jako wąż, gaśnica z pomalowanego komponentu elektroniki. Okno: czarny plastyk, siatka druciana. Lampy: rupiece plastykowe. Wywietrznik:  kawałek ażuru aluminiowego, ramka z patyczka bambusoego.  Drzwi suwane: sklejeczka obłożona cienkim aluminium z tacy, uchwyt a drutu miedzianego, rolki z podwozi wagonu małej skali. Na drugiej ścianie uchwyty butli ze sprężonym powietrzem (rupiecie metalowe), widać kant przesuwnych wrót ładowni.

 

mineWidok od dołu, u spodu leja czujnik ładowanej masy, a z tyłu — belki toru dojazdu wagoników górniczych. Wagon kolejowy podstawia się pod lej. Opróżnianie wagoników do leja ręczne — zabawa dotykowo-koordynayjna dla dzieci: dziecko otwiera zasuwaną bramę wjazdu, wprowadza wagonik i przechyla na bok, by urobek wysypał sie przez lej na podstawiony wagon kolejowy. Na 1-ym planie połączenia pomostu z kontrukcją główną, opatulone🙂 silikonem; było to moje 1-sze strukturalne klejenie drewno-drewno, nieznałem wtedy kleju PL.

Lokalizacja bydynku w zagłębieniu przed wyższą kopalnią, niżej położona jest muzeum:

Poziome wjazdy do kopalni są latwiejsze w budowie i upraszczają konstrukcję ładowni. Ponadto dają dzieciom możliwość zaglądania do środka i manewrowania pod ziemią kolejką górniczą.Zostawiah=ją też otwartą opcję przedłużenia chodnika pod plexi, zdejmowalnym do zabawy na przodku.

Konstrukcja chodnika — kształtki kamienne na ścianach, przyklejone do podłogi (hardiplank sklejone na koryto dla torów),do której przyklejone są bloczki betonowe bpoczne, a na nich leżą kafle betonowe przykryte plandeką. Nad tym jest żwir i linia główna torów.Hardiplank i ciężki materiałma za zadanie zapobiegać kreciej robocie i wypychaniu gorek prze te zwierzaki, chętnie zajmujące suchy teren jak pod chodnikami. Bloczek na końcu chodnika nieprzyklejony, by móc przedłużyć kopalnię w przyszłości. Na torze widać jedną z 2 lokomotywek górniczych, jakie skleciłem ze śmieci:

Detal pomostu obsługi:


Wgląd w sterownię/tablicę elektryczną:

Pomost na górrnym piętrze, drzwi metalowe:

Szczegóły pomostu górnego:


Wjazd z kopalni do ładowni:

Brama suwana wjazdu, odstęp na dole na tory:

Naturalne wietrzenie:

Suwane wrota i wjazd dla wózka kopalnianego dają dzieciom okazję użycia zamknięcia pamiętając o zasadach bezpieczeństwa w podobnych obiektach. Dieci mogą bawić się wagonikami, w tym wywracanie do leja, skąd urobek spada do podstawionego wagonu.   Następnie dziecko lokomotywką symuluje wyciągnięcie wagonika i ustawienie go w szyku gotowym do drogi pod ziemię.

Podobnie z bocznym rozładunkiem gruzu kopalnianego poprzez zsyp do drugiego wagonu poniżej.

Magazyn dynamitu:



Inne urządenia, lokomotywki, wagoniki

Wyjazd poziomy spod ziemi czołowo to torów, ze zsypem, drewniany wagonik z klapą czołową

This is a photo from Google Images of the Classic Miniatures kit I will be building in this post.

Ładunkowa konfiguracja wzdłużna, tabor drewniany, wagonik z klapą boczną

Old Mine Entry and Bridge in the mining district around Virginia City NV about 30 miles South of Reno Stock Photo - 13339826

Nitowany wagonik, Kalifornia

Stara amerykańska lokomotywka spalinowa

Ashio Copper Mine Horse Tramway `Ford of Ashio` II Gasoline Locomotive 9mm Gauge Ver. (Unassembled Kit) (Model Train)

Japoński model lokomotywki spalinowej Mine Locomotive B 360

Model niemieckiej lokomotywki elektrycznej

Moje lokomotywki i wagoniki

Synteza powyższych, tylko że nie mam maski od ciężarówki🙂 Lokomotywkę spalinową jest łatwiej wykonać, bo nie wymaga gładkiej karoserii. Z pudełka ze szmelcem kolejowym, wybrałem podwozie, które siedzi nisko nad szynami. Na to przykleiłem puszkę po szprotach, a żeby koła nie ocierały o dolny jej brzeg, wyszlifowałem rowki.

Dwa mechanizmy od zegarów chińskich, czekające na użytek ponad rok, przyciąłem, by pasowały do puszki długością. Polistyrenowe odkrawki w kształcie zderzaka łatwo przykłeiły się do takiegoż podwozia. Na nie nakleiłem lepiszczem 2-składnikowym (leżało posądzone o zaschnięcie, miał z tego być podwójny komin do statku “Sowa”)  odcinki gumy od  paska transmisyjnego — voila, mam rasowe zderzaki!

Ramkę od napędu dyskietki ze starej pecety (polistyren!) pociąłem na wymiar przedniej ścianki z 2 okienkami kabiny. Z rozmaitych odpadów polistyrenowych wyciąłem dach (ze stropów chodników kapie woda), tylną ściankę oraz  słupki wsporcze kabiny.

Na podłogę kabiny przykleiłem gumową podkładkę od klawiatury kalkulatora. Zainstalowałem siedzenie dla kierowcy, “kierownicę” do hamulca, pedał gazu i prędkościomierz.

Obudowę tegoż kalkulatora pokroiłem i skleiłem na “maskę” frontową pojazdu. W podwójny otworek po dużym klawiszu wstawiłem lampkę z maleńkiej zakrętki od tubki, w którą wkleiłem kuleczkę przeźroczystą.

Całość zabrała 1 dzień roboty.

Podobnie wykonałem drugą lokomotywkę, dla kopalni-muzeum.

Wagoniki — też od zera na podwoziach z demobilu, dwie puszki po szprotach, malowane na szaro (metal galwanizowany). Na wagonik turystyczny użyłem otwarty wagon LGB dla personelu polowego, dodając słupki (pałeczki bambusowe) i dach.

Poziome wjazdy do kopalni

Wjazd do kopalni w Zach. Virginii

Mine Entry, Pocahontas, Virginia

Kopalnia węgla, Pocahontas, Virginia, prześwit chodnika ok. 2,1 m

Mine Entry @ Kimberley Mine

Kimberley, Kolumbia Brytyjska. Zdjęcie wykonane z kolejki górniczej dla turystów.

Mine trolley Royalty Free Stock Photo

Tory bliżej jednej ściany chodnika, dla bezpieczeństwa górników

Gold Royalty Free Stock Images

Obudowa całkowicie z bali drewnianych

Moje wjazdy

Obudowa w trapezowym kształcie powyższych drewnianych, tylko że z kamiennych elementów płaskich, przechodzących w “skałę”. W kopalni-muzeum czarny bazalt, a w drugiej — zażelaziały granit.

3 Comments

  1. […] Idea jak powyżej, inne kolory, mniej filigranu, więcej dramatu przy skałach… Pomysł na wjazd do kopalni. […]

    Pingback by Żwirownie, kruszarnie, betoniarnie — do modeli kolejki ogrodowej | Piotr Bein's blog = blog Piotra Beina — 19/12/2014 @ 23:22

  2. […] Kopalnie — podziemne i odkrywkowe […]

    Pingback by Ilustracje do modeli przytorowych kolejki ogrodowej | Piotr Bein's blog = blog Piotra Beina — 08/02/2015 @ 12:44

  3. […] [pl] Kopalnie — podziemne i odkrywkowe […]

    Pingback by RRRailways — list of articles / Lista artykułów | Piotr Bein's blog = blog Piotra Beina — 03/12/2016 @ 05:06


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: